Ritorno

Hej läsare!! Idag tänkte jag tipsa om mitt favoritfik i huvudstaden.


På odengatan 80, just mittemot vasaparkens skridskobana ligger ett cafe sedan många många år tillbaka. Det är Ritorno jag pratar om. Möblerna och inredningen är kvar sedan fyrtio- och femtiotalet, men månadens qx ligger på bordet intill kaffet. Till kaffet ingår många påtår och semlorna är tydligen stockholms bästa.
Här fikar både gamlingar och hipsters, och det är så himla många stammisar. Bland annat en man i runda glasögon som alltid sitter och pratar med olika gäster. En ung kille i mittbena och flanellskjorta och en ung kvinna med lugg som alltid sitter i ett hörn och läser, ibland med en vän i lång rock och vågigt blont hår. Kan inte lova er kändisspotting men stammisspotting! Mig kan ni till exempel få syn på! Jag är nog där varje vecka.


Ofta tillsammans med den här mannen. Lägg märke till kristallkronorna och den spegelklädda väggen i bakgrunden.
Ni har tur som inte ser tavlorna på väggarna. De är väl det enda som inte är bra med det här fiket, alltså herregud vad de är fula. Inredningen är som sagt ganska enhetlig, men av någon anledning som säkert är mycket genomtänkt, har man valt att hänga upp fruktansvärda tavlor från både förr och nu. Men dem kan man ignorera!

Sammetsdraperier och suddiga tjejer finns ju.

Åh och när man ändå är i närheten kan man svänga in på Old touch på upplandsgatan, ett stenkast bort! Där hittar man inte bara vintagekläder utan fantastiskt porslin, spetslakan och cigarettmunstycken. Och fina väskor!!


Det var mina stockholmstips!

Glad solsöndag!
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0