bach

Idag när jag hade ätit spagetti till lunch satt jag vid mitt köksbord, målade naglarna och lyssnade på schumann. Då, vet ni, började det smattra på rutan. Det haglade så himla mycket att jag aldrig sett något liknande. Ärtstora hagelkulor forsade från skyarna. Ja kors i taket. Och när det nyss var natt och jag promenerade hem föll det snö på mitt huvud. Våren känns plötsligt så hemskt långt borta.

Jag ska inte sörja frostiga blommor mer, utan i stället skriva om en sak som händer varje vår, även om det råkar vara vinter i luften. Det är påsken jag talar om. Eller inte bara påsken utan den fantastiska kyrkomusik som kan avnjutas under denna tid. Jesus var ju som bekant en man som spikades på ett kors under de här dagarna, enligt boken bibeln. Påskberättelsen utgör sångtexter till hemskt många köralster och psalmer. När det är sånger som denna eller denna är kanske inte så soft. Men det finns annat! Tilllll exempel Bachs passioner! En passion är ett oratorium (stort verk med orkester och kör och solister, texterna är hämtade ur bibeln) som handlar om påsktiden. Johannespassionens texter är, som ni kanske listar ut, hämtade ur johannesevangeliet. Och Bach är ju så jävla cool så det här verket är givetvis fantastiskt.
Första och sista satsen:

Precis just för tillfället sjunger jag detta fabulösa med min kör, och vi har konsert på söndag. Dit kan ni komma om ni vill!! Vi håller till i kungsholms kyrka och biljetter köpes via ticnet, antingen på hemsidan eller på 0771-707070 (självklart har jag numret i huvudet).
Vill man inte göra det kan man lyssna på spotify. Alltså Bach. Åh <3
Stockholmstips om ni inte vet vad ni ska göra på söndag klockan arton noll noll!
Puss,
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0