Inspiration

Hej världen! För er som läser det här är det väl ingen hemlighet att jag brukar måla lite i smyg ibland. Inte så jag skulle säga att det är mitt stora intresse eller talang, men det är ändå roligt och ligger mig varmt om hjärtat. Ännu mer än att måla tycker jag om att titta på sånt som folk har målat. Och bli inspirerad. I mitt liv som in-the-closet-painter finns det tre stora förebilder:


1. Sven Nordquist



2. Tove Jansson



Och 3. Per Åhlin.

Det känns som det är lite samma sak som jag gillar hos alla tre. Det är fantasifullt och allt har vackra former, det är som en verklighet som är lite finare och mer spännande än den man är van vid. Per Åhlins figurer försvinner i sina stora kläder, Tove Janssons bland slingrande växter och Sven Nordquists bland prylar och krokiga möbler. Jag brukar tänka att det enda jag vill åstadkomma med mina bilder är att man ska titta på dem och tänka "Där vill jag vara!", och jag inser att det är precis det man gör med mina tre husgudar. Där är man liten och världen är vacker och det känns som alla är lite friare och har det bättre än man själv. Så kan man drömma sig dit en stund och tänka på att somna i en säng långt inne i ett pryttligt hus medan regnet slår på taket.



En dag ska jag också. Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0