skogar och hjärtan

Hej vänner!

Veckans tema är poesi, och jag tänkte visa en bok jag hittade i poesiavdelningen på ett helt fantastiskt notantikvariat. Boken heter "Harsyra, klockljung... Hundra år av svensk kortdikt" och är tryckt 1949. Den klipske räknar ut att detta är en samling av korta dikter, de första från mitten av 1800-talet. Det sträcker sig från C. J. L. Almquist till Lennart Hellsing.

Jag har aldrig varit särskilt fångad av poesi egentligen, men den här lilla boken tycker jag om. Den ligger bredvid min säng och då och då läser jag en dikt och plötsligt längtar jag till skogen och den svenska naturen. Skogar och bäckar och harsyra och klockljung. Lika mycket som dikterna handlar om det så handlar de om sorgsna hjärtan, vemod och när jag läser vissa så känner jag att det bara är att lägga på en slingrande fiol och en nyckelharpa så hade vi fantastiska folkvisor.
Vi tittar lite!

Ha en fin onsdag!

Puss
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0