Att definiera verkligheten

Tema "verkligheten". För att skriva om det måste man kanske först lyckas definiera vad man tycker "verkligheten" betyder egentligen. Finns det en enda, sann verklighet, som är orubblig och konstant? Eller bestämmer vi själva vad som är verkligt och inte? Hur vet man vad som är verklighet och vad som inte är det? Hur vet man om man kan veta? Det enda jag vet är att jag inte vågar vara säker på någonting. Jag har mina antaganden som jag utgår från men jag vågar inte påstå att de är rätt.

Det finns många filmer som tar upp det här med verklighet. Som leker med tanken om att det sätt på vilket vi tar för givet att världen fungerar, inte alls är självklart. Att det finns något annat. Kanske någonting med en egen agenda, någon sorts högre makt med egna syften. Som i Matrix. Vi har Inception, som jag inte sett, men som jag vet leker med funderingar på hur vi kan veta vad som verkligen händer på riktigt och inte. Ack ja. Och så har vi en av mina favoritfilmer, som diskuterar hur man kan stå ut att leva med en enda, jordisk verklighet och ett liv som tar slut utan krusiduller eller andra chanser. Även om man kan få ett uppskov för att fundera lite. Det är Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet". Här är min favoritscen i filmen.


"Jag ropar till honom i mörkret, men ibland är det som det inte fanns någon där"

"Det kanske inte finns någon där."

"Då är levandet en orimlig fasa. Ingen människa kan leva med döden för ögonen, och vetskapen om alltings intighet"

Antonius Block tycker den här enda verkligheten är outhärdlig. Han vill veta om det finns en gud, någonting efter detta. Ni förstår säkert hur han menar. Och jag tror inte heller att man kan leva med döden för ögonen. Därför skapar man sig en egen verklighet, på något sätt, kanske med tanken på ett liv efter detta eller bara genom att inte tänka. Jag har skrivit mer om hur det är att leva i en verklighet utan Gud. Läs här! Mmm.

Trevlig helg, önskar Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0