Västerbottenpaj med soltorkade tomater

Detta, mina vänner, är min bästa paj. Mm. Vet inte riktigt var receptet kommer ifrån, eller jo, jag har väl tagit ett degrecept från nån hemsida och den pajfyllningsgrund som mina föräldrar kör på. Och sen blandat i saker som är goda. Och ja, jag vet att den inte är nyttig. Och inte billig. Men vafan. Vi kör.
Den är alldeles fantastisk för den innehåller liksom allt som är gott. Min bästa pesto, västerbottenost och soltorkade tomater. Mmmmm.



Till pajdegen behövs
2 1/2 dl mjöl
1 krm salt
125 g smör/margarin
2 msk kallt vatten


Till peston behövs
En halv burk soltorkade tomater
pinjenötter
vitlök
riven parmesanost
olivolja
peppar


Till pajens fyllning behövs
3 ägg
2 dl yoghurt
andra halvan av burken (skölj dem)
3 dl riven västerbottenost

Börja med att göra pajdeg.

Blanda de torra ingderienserna och skiva ner smöret. Nyp ihop och fyll på med vattet. Här någonstans brukar jag upptäcka att det nog står fel i receptet, för degen blir så himla kladdig. Men jag har inte försökt modellera om receptet än så jag brukar fylla på med lite mer mjöl. Gör det ni också. Sen ska degen vila i kylen i tjugo minuter.

Under tiden gör du pesto. Det receptet finns här. Gör som sagt bara på halva burken, spara resten till pajfyllningen sen. Och använd för guds skull inte mer än en halv eller en liten vitlöksklyfta.
Någonstans här är det även lämpligt att sätta på ugnen på 200°. Celsius. För när degen legat i kylen i tjugo minuter ska den tryckas ut i en pajform och förgräddas i 7-8 minuter.

Sen låter man den svalna lite, och sprider ut peston över botten.

Yes box, just så.

Blanda sen yoghurt, ägg, och, soltorkade tomater och peppar och häll i det i formen.


Sen ska pajen ligga i ugnen tills den är klar. Det tar ungefär fyrtio minuter men titta på pajen då och då. Medan du väntar på att den ska bli gyllene och lite fluffigare kan du slänga ihop en sallad. Paprika, tomat, sallat kan man till exempel blanda. En dijondressing funkar alldeles strålande till. Balsamvinäger, dijonsenap och olivolja. Eller ruccolasallad med körsbärstomater och balsamvinäger. Mm.


Ack, vilken syn för ögat!

Smaklig måltid!
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0