Pesto i tio bilder

Hej bloggen! Idag är det söndag och jag ska alltså dela med mig av ett tips. Veckans tips är något så ljuvligt som ett recept på pesto av soltorkade tomater. Mm.

Nu ska jag berätta hur ni gör!

Det här behöver ni:

Soltorkade tomater
Parmesanost
Pinjenötter
Vitlök
Olivolja
Peppar


Bunke och stavmixer. Eller man kan använda matberedare i stället om man vill.


Om man har kläder man är lite rädd om, till exempel en kjol med fiskar på, kan det vara bra att ta på sig ett förkläde.


Tvätta händerna och torka såklart.


Pressa vitlök och riv ost. Jag tog två klyftor vitlök, jag gillar vitlök. Kanske räcker det med en. Jag vet inte. Riv kanske 50 gram parmesanost.


Lägg i tomaterna i bunken, låt oljan rinna av lite från dem först. Och lägg i lite pinjenötter, vitlöken, osten och lite olivolja. Och peppar också.


Mixa.


Klart!

Om man vill ha den till pasta kan man göra på två sätt, antingen blanda ner den i den nykokta pastan (då är det bra att ha lite vatten i peston), eller så kan göra den mer som en sås. Hacka en gul lök och stek i lite olja, när löken är lite genomskinlig sådär har man i peston tillsammans med matgrädde. Då spär man ju ut den så man kan nog peppra lite till. Eller salta. Eller båda.

Annars kan man äta den på macka. Eller med sked.

Det var allt! Perfekt söndagsmiddag, jag lovar!
Nina

Kommentarer
Postat av: Vanda

åh det är så gott! särskilt på typ surdegsbröd. mmmm goooott

2011-05-09 @ 14:10:58
Postat av: Nina

ååhh jaaa mmmm...

känns det inte lite som att det bara är du och jag som läser den här bloggen? hahah

2011-05-09 @ 18:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0