du skulle ha varit här


Idag tänker jag på min mormor. Jag tänker på hur hon alltid välkomnade min syster och mig med "hej mina älsklingsungar och änglabarn" när vi hälsade på. Hur man kunde torka i hennes knä efter badet och hur bra hon var på att sprida ut drottningsylt på pannkakor.

Hur jag tyckte det var så fruktansvärt läskigt att gå upp på övervåningen och in i badrummet med hennes peruker på frigolithuvuden sen när hon inte fanns mer. 

Och hur jag hatar att det är det enda jag minns. Jag önskar att hon fortfarande fanns ett telefonsamtal bort för jag tror vi hade tyckt så himla mycket om varandra. 


Kerstin i lägenheten jag bor i nu.

Jag vill visa henne hur fint jag bär upp hennes klänningar, hur bra jag sjunger och jag vill höra henne berätta om hur det var att vara ung i stockholm i början av femtiotalet, och vi kunde dricka vin i kvällssolen på balkongen till den lägenhet vi båda vuxit upp i.

Men det går ju inte för hon är inte här. (Och jag vet att temat för veckan är "du skulle varit där" oh inte "du skulle varit här" men fan. Hon skulle varit här.) Hon borde vara här.

Torsdagspussar från Nina
Trackback
RSS 2.0