vem är snygg?

Igår var jag på american apparel och provade byxor. Jag har spanat på ett par där i ett halvår och så plötsligt var de på rea! Men när jag klev in i provrummet med den största storleken upptäckte jag att de var för små. Jag blev förvånad. Jag är större än medelkvinnan, men jag är inte överviktig. American apparel är så amerikansk en klädkedja kan bli, och en stor del av amerikanska ungdomar har betydligt mycket mer höfter än vad jag har. Men american apparel är inte för alla. Här blir det så tydligt att deras målgrupp är smala människor (=snygga människor). Varför varför är det så att vissa kedjor anser att du inte är modeintresserad om du inte är smal? 
 
Vem är snygg egentligen? När smala, unga, vita människor är överrepresenterade i reklam och film är det väl klart att man kan känna sig ful om det inte är så man ser ut. Det vet ni, och jag har skrivit om det förr. Men jag tycker det är så himla frustrerande. Om alla jag ser i modereportage är smala och hårlösa är det väl klart att jag tror att jag är avvikande om jag själv inte är det?
 
Det händer att tjejer pratar skit om andra tjejer (kvinnohat är ju verkligen ingenting som bara vissa män ägnar sig åt). Det händer att inte jättesmala tjejer tycker illa om jättesmala tjejer. Det är givetvis fel!! Det är inte de som passar in i normen man ska ge sig på, utan att det finns en norm. Lika lite som man kan tycka illa om folk för att de rakar benen eller sminkar sig, eller för att de råkar vara män kan man bli arg på unga tjejer som ser ut som Bambi. Problemet är ju att kvinnoidealet idag är en flicka som ser ut som ett rådjur. Det är det man måste komma bort från, genom att öka mångfalden. Överallt. Låta alla modeller vara representerade och inte värdera ett utseende högre än något annat. 
 
Men en önskan om en bättre samtid och framtid.
Puss, Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0