Menskoppen

Det här kommer bli ett långt inlägg. Det skulle kunna vara ett inlägg om varför min vän Ludwig Kjellström är världens bästa, men det är det inte. Det är ett inlägg om menskoppar.


Till att börja med kan vi ju gå igenom vad menskoppen är för någonting egentligen.

En genomsnittlig kvinna använder och slänger cirka 11 000 bindor eller tamponger under en livstid. Det är varken särskilt ekonomiskt eller ekologiskt hållbart. En menskopp däremot, är en liten silikonkopp som man för in i slidan, som samlar upp blodet så man sedan kan hälla ut det, skölja av den, och stoppa in den igen. Om den tas hand om på rätt sätt ska den hålla i tio år, så en genomsnittlig kvinna lär väl då behöva ca. 4 menskoppar under en livstid. De där 11 000 engångsmensskydden beräknas kosta ungefär 50 000 kronor. Fyra menskoppar går väl på ungefär tusen kronor. De kostar två-till trehundra kronor styck. Och det blir väldigt väldigt mycket mindre grejer att slänga i papperskorgen. Tillåt mig gå igenom fördelarna jag kan komma på med att använda menskopp! (Jag har testat både menskopp, bindor och tamponger så det här är både mina eftarenheter samt andra medsystrars)

1. Billigare.

2. Bättre för miljön.

3. Man behöver inte tömma menskoppen lika ofta som man måste byta traditionella mensskydd.

4. Man behöver inte slänga någonting, så man slipper sitta och svära hemma hos bekanta som av någon anledning inte har en papperskorg på toaletten. (Varför har folk inte det?!)

5. Bättre för underlivet. Stör inte fuktbalansen till skillnad från superabsorberande bomullsprodukter.

6. Eftersom koppen inte stör sekretutsöndringen, dvs lubrikationen, kan man ha oralsex fastän man har mens. Om man törs! (Kan man ju i och för sig annars också, om man törs, men med menskoppen kan man ha det utan att någon får mens i munnen)

Nackdelarna:

1. ?

Jag har jättesvårt att "argumentera för" att använda menskopp egentligen, för jag har himla svårt att komma på en enda anledning mot. Men Ludwig skrev en tråd om ämnet en gång på ett community vi bägge är medlemmar på. Kontentan av det var "alla kvinnor borde använda menskopp för det är bättre för miljön". Han möttes av en veritabel storm av motargument! Jag tänkte att jag kunde ta och bemöta de vanligaste motargumenten han mötte i den tråden, samt ett jag fått ta emot när jag diskuterat med vänner, och se om vi kan dämpa någons oro.

Argument mot Ludwigs inlägg:

1. DU ÄR KILLE DU VET INTE HUR DET ÄR ATT HA MENS!!!!!!!!!

- Det enda vettiga motargumentet lär väl vara "JAHA". Det har ärligt talat ingenting med saken att göra. Det finns tillräckligt med information därute för att man som kille ska kunna tänka sig tillräckligt in i situationen för att kunna ge sig in i diskussionen. Faktiskt. Dessutom behöver man väl inte veta hur det är att ha mens för att kunna diskutera vilket mensskydd som är miljövänligast?

2. Du kan inte säga åt mig vad jag ska göra!

- Sant. Att säga vad man tycker att någon borde göra kan man däremot. Och visst tycker vissa det verkar läskigt med menskopp. Men ärligt talat kan man påstå att miljön är viktigare än en enskild individs personliga bekvämlighet. Faktiskt. Säger inte att jag gör det men jag tycker inte det är en helt sjuk ståndpunkt.

3. Jag känner mig inte bekväm med att använda tampong ens, så jag har svårt att tänka mig att jag skulle vara bekväm med att använda menskopp.


- Det här är det första som jag tycker är ett helt reko argument. Av det framgår det dock inte om man inte känner sig a) mentalt eller b) fysiskt bekväm med tampong. Om det är a) att man tycker det är mentalt obehagligt, känns äckligt eller för intimt eller ger otrevliga associationer, tycker jag ärligt talat det är värt att försöka jobba med det så man kan komma över den känslan, istället för att låta den diktera dina förutsättningar. Bli vän med din kropp, du ska ha den hela livet! Jag tror det är sunt att inte ha några mentala spärrar vad gäller en själv och sin kropp. Men det kanske bara är jag. Om man istället b) tycker det är rent obekvämt eller gör ont, är det ju en annan femma. Det godtar jag. Dock tror jag fortfarande det är värt att testa menskopp åtminstone en gång, för den känns inte alls som en tampong och är faktiskt snällare mot slidan iom att den inte är hård, utan flexibel, och att den inte torkar ut miljön därinne.

4. Om nu menskopp är så himla bra, varför kan man inte köpa den på apoteket?
(Det har jag fått höra)

- Jävligt bra fråga. Ring apoteket och klaga!

5. Det verkar äckligt att behöva se/känna lukten av/ta på sitt mensblod.

- Ärligt talat har jag svårt att ta detta argument seriöst. Men om ni är oroliga kan jag säga att det ser ut som mycket mindre blod än man tror det ska vara efter att ha använt tamponger eller bindor. För det andra luktar det mindre än annars också. För det tredje, som sagt, BLI VÄN MED DIN KROPP och de substanser den utsöndrar, mensblod är inte äckligt eller ofräscht. Det är sorgligt att folk tänker så tycker jag.

6. Det spelar ingen roll för miljön om jag använder tampong/binda eller menskopp, för jag är ändå bara en liten individ i hela världen.

- Det där är ett så dumt argument att jag inte ens tänker diskutera det. Om jag vore André skulle jag kalla alla som dragit upp det för "kioskmongo". Men jag är ju mig själv så istället säger jag "läs på!".

7. Det är orättvist att klaga på ett miljöproblem som bara kvinnor står för, när männen står för den mesta av miljöförstöringen!

- Se ovan.

Nu blev det eventuellt lite otrevlig ton här på vissa av mina svar känner jag. Men jag menar bara väl! Jag tror att många är så himla vana vid tamponger och bindor att de har svårt att tänka sig ett annat alternativ, till och med när det presenteras rakt framför dem. Tänk utanför lådan och våga prova! Om det inte funkar, koka den och ge den till en kompis som är nyfiken. Och ge det en chans till om det inte funkar från början. Jag hade svårt att använda tampong när jag fick mens först, men försökte några gånger och sedan gick det bra. Jag vet att många delar den upplevelsen. Så kanske det kommer bli med menskoppen också! Tänk vad skönt!

Jag kan säga att de enda kvinnor jag någonsin hört talas om som testat menskopp, som det inte fungerat bättre än något annat alternativ för, har varit de som fött barn. Då håller den inte tätt. Så om du inte har fött barn tål detta definitivt att tänkas på.

Här kan man beställa sig en menskopp: http://menskoppen.se/ eller http://www.jordklok.se/

Glad lingonvecka från Vanda

Kommentarer
Postat av: Ell

Okej, nu är det typ två månader till min nästa mens, så då kanske det är dags att skaffa en sån här innan dess. MEN jag har ändå några frågor som jag hoppas du kan svara på...



HUR KÄNNS DEN!?!?!? Alltså du säger att den känns mindre än en tampong, så det är ju bra, men ändå... känns den alls? Hur mjuk är den??? Sladdrar den runt när man för in den? Osv, osv...

2012-01-09 @ 21:12:58
Postat av: Vanda

Okej nu ska jag svara så bra jag kan! Själva koppen är stabil men mjuk, alltså inte sladdrig. Man viker liksom ihop den när den ska in så då är den ju ännu mer kompakt och osladdrig! Den där ringen vid toppen är tjockare än resten och den kan kännas lite grand men jag har inte upplevt att den skaver. Det som jag, och vad jag läst, kan skava är skaftet, om det är för långt, men det är gjort för att klippas av till rätt längd så då ska det inte vara något problem. Så är det! Tack för intresset och kommentaren, hoppas du får en lycklig relation med din kopp!

2012-01-09 @ 21:25:02
Postat av: Jimmy

Hade jag varit kvinna hade jag antagligen skaffat mig en. Jag tycker att det verkar otroligt vettigt.

2012-01-10 @ 15:19:44
Postat av: Lucas

Köpte en gång en menskopp till en god vän, hon sade att det var den bästa present hon fått! :) Kommer definitivt köpa menskoppar till fler av mina menstruerande vänner!

2012-01-10 @ 15:22:27
Postat av: Ally

Jag kommer att skaffa mig en, den dagen jag har 300kr att lägga på en. Jag vet att det låter dumt att jag inte har råd, men faktum är att jag har en hel del mensskydd och har inte köpt det på länge. Jag har istället fått av t.ex. andra som köpt menskopp.

2012-01-10 @ 17:31:36
Postat av: Annelie

Bra info och kul! Jag blir väldigt nyfiken på Ludvig också :)



Om apotek och menskoppar har jag skrivit här: http://menskoppen.se/menskopp-pa-apotek-%E2%80%93%C2%A0varfor-det



Du kan visst använda menskopp om du fött barn! Jag gör det själv :)

Men om du använt en kopp och sedan fött barn, så kan du behöva gå upp i storlek. Din försäljare kan ge råd!



Även jag kan svara på frågor om menskoppar!

[email protected]

2012-01-10 @ 20:08:40
Postat av: Ellinor

"Jag känner mig inte bekväm med att använda tampong ens, så jag har svårt att tänka mig att jag skulle vara bekväm med att använda menskopp."



Precis som du säger kan det här antingen vara psykiskt eller fysiskt. Om det är psykiskt: jobba med det! Om det är fysiskt: eftersom menskoppen inte ska in lika långt som en tampong ska så upplever jag - som aldrig gillat tamponger och just därför först var skeptisk till menskoppen - menskoppen som oerhört mycket mer bekväm. För mig orsakar menskoppen lite obehag när jag ska sätta in och ta ut den (men med hjälp av glidmedel kan detta obehag minimeras). När den väl sitter på plats känns den inte alls och jag kan glömma allt vad mens heter. Jag brukar heller inte behöva tömma mer än två gånger per dag, en gång på morgonen och en på kvällen. Jag har aldrig haft något problem med att skaftet skaver men det är klart att också menskoppen kan göra ont om en inte satt in den ordentligt (precis som en tampong kan göra ont om den inte sitter tillräckligt långt in i slidan.) Det lilla obehag som menskoppen ger upphov till vid insättning och uttagning är över på några få sekunder och kan som sagt minimeras avsevärt med en klick glidmedel.



Slutligen vill jag slå ett slag för ofärgade menskoppar! Eftersom koppen ska sitta i din slida finns det ingen som helst anledning att köpa en som är färgad. Det är inte bra för fittan och fyller i princip ingen funktion eftersom du knappast visar upp den för alla du stöter på.

2012-01-11 @ 21:21:43
Postat av: Ingrid

Jätte bra inlägg om menskopp! Det är bra att folk uppmärksammar det , härligt! Har precis börjat med min kopp och jag är supernöjd!

2012-01-12 @ 14:54:07
Postat av: Sanna

Ska på semester om ungefär tre veckor och mensen är beräknad till just den tiden... suck. Min mamma tycker inte om idén om att ta några piller eller nåt för att skjuta upp mensen några dagar (ännu mer suck) men blev glad när jag hittade den här som verkar gå att bada med och så. Jag har bara några små frågor, hur får man ut den? Är det svårt? Och hur länge kan man ungefär ha den i? Tacksam för svar!

2012-02-02 @ 22:47:45
Postat av: Vanda

Sanna: Som du ser på bilden har den ett skaft som man drar ut den med. Men först måste man liksom klämma lite på sidan för att släppa in luft, så den lossnar. Jag brukar bara nypa tag om botten på den och dra ut den. Det är inte svårt alls :)

Hur länge man kan ha den kvar beror på hur mycket man blöder, men definitivt längre än en tampong. Jag har aldrig varit med om att den "svämmat över" även om jag haft den hela dagen.

2012-02-03 @ 13:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0