"ska jag koppla dig dit och skicka numret på sms?"

Hej kära läsare!

Veckans tema är "mitt jobb" och ni vet nog kanske att jag jobbar på nummerupplysningen. Det började som ett sommarjobb, sen under hösten jobbade jag deltid och satt varje fredagsnatt och pluggade franska verb mellan samtalen. Sen tänkte jag säga upp mig efter jul för att lägga all energi på mina studier men ändrade mig och hoppade i stället av kursen jag läste för att lägga all energi på jobbet - det ni! Det var bara två veckor sen men det känns hemskt bra.

Jag ska inte ljuga, att jobba som telefonist är verkligen inte världens roligaste jobb. Men jag är övertygad om att jag kunde ha det mycket tråkigare! Jag tänker inte fastna på nummerupplysningen, ser det som ytterst tillfälligt. Och därför kan jag tycka det är roligt, och för att man faktiskt får himla många knäppa och roliga samtal. Tänkte dela med mig av några från den senaste tiden!

Det ringer många gamla som inte förstår/hör vad man säger:
"Nummerupplysningen"
"Var är jag någonstans?"
"Du är på nummerupplysningen. Vad kan jag hjälpa dig med?"
"Mm"
"Vad vill du ha hjälp med?"
"Kan man bli kopplad hos er?"
"Ja, absolut, vart ska jag koppla dig?"
"tv"
"Du vill komma till ett tv-bolag?"
"gävle-dalarna"
"Är det svt eller tv4 eller något helt annat?"
"Ja"
"Ursäkta, jag förstår inte riktigt. Jag har numret till både svt och tv4 här, vilket ska jag koppla till?"
"Ja"


"hej jag vill att du talar in ett meddelande till krister alm i 018"
"tyvärr kan jag inte göra så, men jag kan koppla dig till honom om du vill"
"nej det vill jag inte. han bor på blablagatan"
"ja, jo jag ser honom här ja"
"kan du lämna ett meddelande då?"
"nej tyvärr, som sagt kan jag bara koppla dig vidare"
"men kan du ringa upp mig då?"
"nej det kan jag inte riktigt heller. ska jag inte koppla dig till honom då?"
"nej. men han bor ju på blablagatan. vad har han för postnummer?"
"det är 792 76"
"och det ska jag ringa menar du?"
"nej det menar jag inte"

Eller gamlingar som gnäller:
"ja hej godmorgon jag är ju både blind och så kan jag inte gå heller"

Det ringer folk och försöker busringa:
"hej kan jag få numret eller jag menar vad heter det där mekonomen i sundsvall ligger?"
"du vill ha adressen?"
"mm"
"då har jag två stycken, en på lärkvägen och en på axgatan"
"du har ingen mer?"
"nej.."
"men..."
"det är inte mekonomen i falun du tänker på?"
"...?"
"den som ligger på ryckepungsvägen 1?"
"hahah kan du säga det igen haha
"ryckepungsvägen 1"
"hahahahahhahahah ryckepung haha"
"och den ligger i falun, inte i sundsvall. så du vet till nästa gång du ska ringa"

Folk som kan bokstavera:
"Jag vill ha numret till en man som heter Parrsi, jag bokstaverar: petter, erik, rickard, cecilia, yxa"

Folk som får en att tro att det där med jämställdhet kommer ju aldrig hända:
"nummerupplysningen"
"hej vad gör du då?"
"ja jag sitter ju här och svarar i telefon"
"jaha ja. jag tänkte komma ner och älska med dig"
"det tycker jag låter som en jävligt dålig idé"
"va?"
"det tycker inte jag, sa jag"
"nähä. men jag skojade ju bara!"
"mm"
"men du låter ju trevlig i alla fall, jag vill ha numret till blabla.."


"Du skulle inte vilja ses någon dag?"
"Nej, vet du jag tror att det är lugnt."
"Jaha du kanske har pojkvän?"
"Nej"
"Ah du är lagd åt andra hållet?"
"Nej, det är jag inte heller"
"Men jag kan bjuda dig på restaurang!"
"Men du, vi har ju redan pratat om ålder, du är ju nästan fyra gånger så gammal som jag"
"Men ålder spelar ju ingen roll, jag tycker det verkar spännande att ha en sån liten flicka som du."

Och så finns det telefonister som antecknar vissa samtal och publicerar dem på internet. Kanske blir nästa veckas tema "så fick jag sparken"?

Nu vet ni vad jag gör om dagarna!
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0