eviga ögonblick

Hej hej!
Jag tänkte avsluta veckans tema med att tipsa om en film jag såg en sommar för några år sen. Maria Larssons eviga ögonblick heter den, det är Jan Troell som regisserat. Det är en true story, handlar om en av de första svenska kvinnliga fotograferna.

Den handlar inte så mycket om fotografi som om livet i en svensk stad i början av 1900-talet. Nu var det som sagt länge sen jag såg den, men jag minns att den var väldigt vackert filmad. Den handlar om Maria som lever med en man som super och slår henne (ni vet, det vanliga sverige när allt var i sepia. Och ja, det är Persbrandt som spelar mannen). En dag hittar hon en kamera hemma,går till fotografen för att sälja den men fotografen säger att "det kan du ju inte göra", ger henne en filmrulle och hon börjar fota. Fotografen är charmig och dansk, och dessutom har han fluga - vem kan väl motstå det?


Så hon börjar fota och maken fortsätter supa och allt är hemskt. Men att hon fotograferar sprider sig i staden och folk börjar anlita henne. Det jag minns allra starkast från filmen är när Marias dotters vän gått genom isen och dött, och hennes föräldrar ber Maria komma och fota flickan. Åh.

Den ska ni se, tycker jag!



Söndagspussar från Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0