den om att dela systerligt och broderligt



Det här är kvällen outfit! Dör på hur mysig tröjan är! Vet ni, det är inte min tröja. Den tillhör en ung man som är vän till min roomie Ellinor. Han heter Adrian och vi har väl träffats ungefär två gånger, men han lämnade en tröja hos oss och jag lånade den helt fräckt idag när jag skulle ut.

Mitt tips idag är att låna andras kläder, och att låna ut sina egna!! Det händer kanske ibland att man är ganska trött på sin garderob, och att köpa nya kläder kan man ju inte göra hela tiden. Då är det så himla perfekt att man är omgiven av människor som har vissa plagg de inte använder så ofta. För då kan man låna kläder lite hit och dit! Så blir det nytt och spännande ett tag utan att man behöver springa och köpa en massa saker som man ändå tröttnar på sen. Men man måste såklart fråga först!

Jag vet många som inte alls är bekväma med att ha på sig andras kläder eller låna ut sina egna "men mitt är ju mitt och ditt är ditt, varför skulle jag vilja ha någon annans tröja på mig?" varför måste vi vara så himla petiga med vem saker tillhör? Jag vet väl att mina saker är mina även om jag lånar ut dem till någon annan. Jag tycker det finns en viss charm i att ha andras kläder på sig också! Det är nog därför jag är så förtjust i vintagekläder, att jag vet att innanför den här klänningen har en annan kvinnas kropp andats, sprungit och tänkt. Att den här tröjan vart någon helt annan stans och att någon kanske fick sin första kyss i den här kjolen. Sånt är spännande tycker jag!

Jag har dykt ner i alla mina "dagens outfit"-bilder och fann ett antal klädkompositioner där ett eller flera plagg egentligen hör till någon annan. Låt oss titta!

I trean på gymnasiet brukade jag låna Kims marinblåa hängselkjol. Fan vad fin den var! I gengäld fick hon låna en alldeles fantastisk sextiotalsklänning som aldrig riktigt klädde mig.

Här är Klara i en av mina klänningar.

Och här har vi mig i Klaras sjal.

Ett tag bodde Vandas smultronkjol hemma hos mig.

Och här hörrni, slår vi rekord! Kjolen är min mammas, koftan min mormors och blusen under hörde till min mormors mor.

Om vi tänker efter är det ju en ganska liten del av våra kläder som vi använder åt gången, och de andra blir ju så mycket gladare om de får bo på någon annan ett tag! Lånade kläder gör garderoben så mycket mer levande tycker jag.

Lycka till med lånandet!
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0