Kompistipset

Hej vänner! Nu ska jag akta mig noga för att låta skrytsam här. Detta är ett uppriktigt tips till folk som tycker sig ha ett specifikt bekymmer. Det handlar om att etablera, upprätthålla och ta till vara på relationer. Den senaste tiden har jag hört flera personer beklaga sig över hur svårt det har att skaffa kompisar, att de är fast med några gamla bekantskaper som de visserligen trivs med. Men ibland saknar man något nytt. Ett annat vanligt klagomål är att man mest sitter hemma och aldrig träffar någon. Jag menar inte att det är något dåligt med att inte ha lärt känna några nya människor de senaste åren, eller att sällan träffa andra, såvida man inte vantrivs på grund av det.

Det som kan vara svårast själv att påverka är väl det här med att träffa nya männniskor. Det känner jag också att jag inte har så stort inflytande över. Men när man väl träffat någon, så är det faktiskt inte svårt att se till att man knyter närmare vänskapsband, om man vill det. Oavsett om det är någon man träffat en timme i fikarummet på jobbet en gång, någon på en glöggfest hos en annan vän då man själv var superförkyld, eller någon som funnits i utkanten av ens kompiskrets i flera år. För vissa kanske det känns omöjligt. Men det är inte omöjligt!

Jag har flera gånger fått frågan hur jag lyckas lära känna människor jag bara råkat träffa en enda gång. Hur jag lyckas med att alltid ha sällskap. Som om det var någonting som bara hänt. Men vet ni vad, det är inte svårt, man måste bara sätta hjulen i rullning lite! Jag ska ge en liten radda tips åt er som önskar att ni var bättre på att ta till vara de där människorna ni önskar vore en större del av ert liv.

1. Fundera. Vilka människor som du känt i hundra år önskar du att du träffade oftare? Det kanske bara är någon du träffat som hastigast. Men så länge du minns namnet på den går det att få tag på den! Tänk igenom alla du känner. Titta igenom dina facebookkompisar och fundera på om det finns någon där du vill vara med. Gör detta regelbundet! Sök upp de där som du blir lite extra glad av att stöta på på stan. Jag gör detta ibland. Rekommenderas starkt!

2. Var inte rädd! Det känns som det är jättevanligt att folk inte vågar höra av sig, vågar fråga någon de aldrig träffat på tu man hand om en fika, leta rätt på någon de bara träffat som hastigast och fråga om man vill ses igen. Men vet ni vad! Man har verkligen ingenting att förlora. Och även om det är någon man bara känner lite avlägset, som kanske inte alls väntar sig att man ska höra av sig, behöver det inte vara ett problem. Hen kommer nog snarare bli överraskad än skeptisk. Vet ni vad? Det är flera gånger jag frågat någon som jag inte alls har ett umgänge med om vi borde hänga. Och jag har aldrig någonsin fått ett nej. De flesta vill ju ses, de kanske till och med tänkt på det själva, men har inte vågat fråga.

3. Var enträgen! Om en person inte kan ses, ring en annan. Ligg i och beta av alla du kan komma på som du vill träffa tills du har sällskap. Om någon inte kan idag, fråga när den kan. Om ni bestämmer att ni ska höras, hör av dig istället för att vänta på att den andra ska göra det.

4. Vad har du att förlora? Särskilt när det gäller sådana där man inte riktigt umgås med fast man önskar att man gjorde det, brukar jag tänka ett worst samt ett best case scenario. Det värsta som kan hända är att den inte vill hänga och att man känner sig lite dissad eller att det blir stelt när man ses. Det bästa som kan hända är att man får en vän för livet. Det sannolikaste scenariot är nog någonstans däremellan. Men med de oddsen är åtminstone jag beredd att satsa!

Glöm inte att du antagligen är precis lika värd att hänga med som den där du vill träffa. Sociala hälsningar, er friendly neighbourhood Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0