Bröd

Kära vänner! Veckans tema på bloggen är "recept". Sedan en dryg vecka tillbaka befinner jag mig i en studentkorridor i Göteborg, lever livets glada dagar mä soon-to-be-kandidaten Kjellström, har bakat oändliga mängder bröd i korridorsköket och känt mig smug när trötta grannar stått och brett leverpastej på ledset roast'n'toast. Det har varit samma bröd varenda gång. Det är himla gott och saftigt, klarar sig bra att äta några dagar efter, och är säkert nyttigt! Jag hittade receptet hos Underbara Clara där jag även snodde bilden.
Det fina med receptet är att man kan freestyla rätt mycket. Men blandningen vi kört på den här veckan blev fett god så den kan jag rekommendera! Den har bestått av:
2 deciliter vetemjöl
2 deciliter rågsikt
1.5 deciliter AXA grynblandning (såå mycket godare än havregryn, rekommenderas att göra gröt på också!)
1.5 deciliter müsliblandning (inköptes i lösvikt med lite allt möjligt kul, frön och russin och dinkelpuffar och dylikt)
3/4 tesked salt
4 teskedar bakpulver (det står bikarbonat i Claras recept men jag tycker det ger en äcklig smak på brödet)
och så 4 deciliter filmjölk.
Om ni gör det här receptet efter hennes instruktioner på bloggen lovar jag er ett supergott bröd som passar till det mesta! Jag har ätit det nästan varje dag den här veckan och har fortfarande inte tröttnat!
Puss från Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0