pannacotta

Tjenare! Det är egentligen inte längre söndag, men jag söndagstipsar ändå!

I helgen hade min pappa femtioårsfest, och jag gjorde över sextio portioner pannacotta. Det är en efterrätt jag känner att jag aldrig vill se, äta eller laga igen så länge jag lever. Men ni kanske vill!
Det som är så bra med det här receptet är att det inte innehåller gelatin, och för alla oss som föredrar efterrätt utan döda djur i är det alltså strålande. Nå. I stället för gelatin har man gelesocker. Paketet ser ut såhär:



Receptet står på baksidan men jag skriver det ändå.

För fyra-åtta portioner (beror lite på hur mycket man vill äta) behövs:
4-5 deciliter grädde,
1 dl gelesocker
1,5 tsk vaniljsocker

och frukt eller bär att ha ovanpå

Man börjar med att blanda grädde, gelesocker och vaniljsocker i en kastrull. När det kokat upp ska det koka i en halv minut, sen tar man av kastrullen från plattan. (Tips är att inte lämna kastrullen obevakad, för att man ska till exempel sminka sig. Då kan det hända att man väcks ur sin eylinertrans av ett milt fräsande. Det kan hända att det kokat över fullständigt där i köket i andra sidan lägenheten. Kan hända att det hände mig.)
Sen fördelar man smeten/såsen/blandningen i lagom stora bägare eller glas och ställer i kylen att kallna och stelna. Det tar ett tag.

När pannacottan stelnat kokar man upp till exempel hallon eller passionsfrukt med lite gelesocker och lägger det som ett täcke över pannacottan. Ställer in i kylen igen och låter stelna och kallna helt. Sen äter man. Det är gott.

Och det var allt! Superenkelt!
Puss och så
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0