Macaroni and Cheese

I USA är "mac and cheese" närmast något av en nationalrätt. Finns nog ingen amerikan som inte ätit det någon gång. Det verkar vara för den amerikanska barnfamiljen vad frysta fiskpinnar är för den svenska. Och det jag misstänker att de flesta familjer trycker i sig en vanlig sömnig tisdag är det här:
Någon sorts snabbvariant som man bara rör ihop i kastrullen. Jag ska inte döma på förhand, för jag har inte smakat det, men jag tycker det verkar skitäckligt. Titta bara på bilden liksom. Men det går ju att göra efter recept också, och det tycker jag är perfekt när man känner sig lite oengagerad! Det är gott men säkert onyttigt, och det lagade jag idag. Såhär gör man:
Först kokar man lagom mängd makaroner. (Inte snabbmakaroner). Lagom mängd är typ 250 gram. Koka som vanligt och häll upp i en ugnsfast form.
Sen smälter man två matskedar smör i en kastrull. När det är smält tjoffar man i två matskedar mjöl och vispar ihop det till en bubblig smet!
När det är gjort häller man på två och en halv deciliter mjölk, salt och peppar (gärna mycket peppar) och vispar vispar vispar tills det blir en tjock sås! Har man minimjölk, som vi, tar det hundra år. Har man tjockmjölk tar det två sekunder.
Jag brukar tvinga min bror att riva ost mot att han får äta av det hela när det är klart. Man kan riva själv också! Man häller typ en deciliter ost i såsen och rör om tills den har smält.
Sen häller man på och rör om!
Sist häller man på ett täcke av ost på toppen och sen skjuts in i ugnen på 175°! Den ska stå där inne i sisådär 40 minuter. Jag brukar oftast vara hungrig och otålig och ta ut den innan dess, men den blir faktiskt godast om den får stå hela tiden. Jag har blivit bättre på att vänta!
Sen är det klaart och då kan man äta! Den ska visst serveras med en sallad men fuck that säger jag. (Jag vet inte ens hur man gör sallad.) Men om man är duktig är det säkert ett gott råd! Den är säkert god att ha som en del av en större buffé eller någonting också. Men det är bara spekulationer för jag äter den alltid rakt upp och ner.
Min källa är Johannas kokbok, eller "Första kokboken" som den heter egentligen. Av Johanna Westman. Hon ä bäst.

Kommentarer
Postat av: Rose-Ann

Åh, den där snabbvarianten är jättebläblööööäcklig.

Nästan så att man inte kan förstå varför den säljs. Brukar inte ens använda ordet äcklig om mat, men det där...alltså...nej.

._.



Egen är bäst :D

2011-05-17 @ 16:14:37
Postat av: Vanda

Vad roligt att du hittat hit! Och ja, jag kunde just tänka mig det. Men hemgjord är gottgott!

2011-05-17 @ 16:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0