Vandas söndagstips

Jag vet inte hur det är med er, men jag har alltid tyckt det är svårt att hitta en behå som passar. Antingen glipar det någonstans eller sitter åt, sömmar och spets syns genom kläderna, och jämt jämt känns det som att de ger ens sköna liljekullar en helt annan form. Jobbigt och svårt och man provar och provar. Så en dag insåg jag hur man ska göra. Och om det är någon läsare som också tycker det är krångligt att hitta en behå som sitter riktigt bra har jag bara ett tips:



Bränn behån! Jag inser givetvis att man om man har anmärkningsvärt tung och stor byst behöver det där stödet. Men det är väl inte så himla vanligt egentligen. Den vanligaste kupstorleken i Sverige lär vara B-kupa. Det har jag. Och inte är jag i något större behov av stöd inte!

Jag har till slut förstått hur konsumtionssamhället fungerar. På alla sätt som det kan nå oss, via alla tänkbara medier, försöker det slå i människor att de inte duger som de är. Men att det finns produkter med vilka man kan åtgärda det. När jag fortfarande använde behå gjorde jag det inte för att få stöd, utan för att dölja, framhäva eller forma om boobsen. Jag tyckte inte det var fint utan helt enkelt. Och i början tyckte jag det såg konstigt ut utan och tänkte att alla tittade. Nu tycker jag tvärtom. Och det är samhället som säger att man inte får skymta några nipples genom kläderna, att brösten ska sitta högt upp och ha en klyfta mellan sig och vara runda och stora och hej och hå!

Hur kan det vara meningen att ens bröst inte ska se ut som bröst, utan som en behå? Det är tragiskt! Det är tragiskt att samhället uppfostrar kvinnor till att tycka deras egen kropp är någonting onormalt som ska bekämpas. Ingen kan komma och säga åt en att det är något fel på ens bröst för att de ser ut som bröst. Förut förstod jag inte hela poängen med att bränna behån och såg inte hur den kunde vara ett förtryck. Nu förstår jag. Och förut höll jag på åsikten att det kändes jobbigt när brösten typ hoppade när man skyndade sig ner för trappan. Som om det var skäl nog för att klämma in sig i en behå.

Mitt tips till alla med boobs är: tänk igenom varför man använder behå! Och testa att gå utan. Kom ihåg att ni inte har någonting att skämmas för.

Tjipp tjopp från Vanda

Kommentarer
Postat av: Nina

åh, vad bra du är. puss

2011-06-12 @ 22:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0