Mina två favoritjulkalendrar

December. Den månaden på året då horder av människor födda i början av 90-talet whinar över att det aldrig kommer komma en lika bra tv-julkalender som Mysteriet på Greveholm.

Jag ska inte raljera över detta fenomen då jag själv inte har sett den. Den var säkert jättebra! Men så var livet när man växt upp utan TV förstår ni vänner, man missade sådant där. Men jag har faktiskt sett julkalendrar i efterhand på VHS-box (herregud jag är fortfarande tonåring men börjar känna mig hemskt hemskt gammal av att läsa vad jag skriver just nu) och jag tänkte skriva lite om mina två favoriter av tv-julkalendrar! Hurra!

Innan vi börjar ska jag bara dra två hedersomnämningar: Jul i Kapernaum och Kaspar i Nudådalen. Jag kan inte uttala mig särskilt bra om dem då jag inte såg mer än ett avsnitt här och där hemma hos kompisar, men jag minns att jag fick en fin julkänsla av dem och tyckte de var spännande. Ack ja!

Okej.

Tv-julkalendern jag tyckt näst bäst om: Pelle Svanslös



1997 gick denna fantabulösa filmatisering av Gösta Knutssons "Pelle Svanslös" som julkalender. Kanske tyckte jag extra mycket om den för att jag redan som liten kotte sträckplöjde hela serien och kunde precis vilka saker som var tagna ur böckerna och vad som var riktiga påhitt, och kände alla figurerna och konceptet så bra. Kanske var det därför jag tyckte så mycket om den när jag var liten. Men det är faktiskt först när jag tittat på den igen på senare år som jag insåg hur bra den är! Det kanske bara är jag, men jag tycker den är så sjukt sjukt rolig. Måns är bäst. Men Pelle är fin han med. Ibland var den bara söt, som i klippet här ovan, ibland var den fett fyndig. Vi kan väl hyra boxen på DVD och sitta och sträckkolla den hörni, det är bara sex timmar tror jag <3

Tv-julkalendern jag tyckt allra bäst om: Herkules Jonssons storverk




Den här är ju från långt före min tid. 1969 gick den här pärlan av Tage Danielsson. Så himla bra!! Den är en fin saga om att vara barn och vuxen och hur de där gränserna egentligen går. Kan vara världens roligaste och dessutom har den ett fett svängigt jazzigt soundtrack, jag tror det är av Toots Thielemans till och med. Lyssna ba vid 8:09. Jag har tittat sönder flertalet VHS-kassetter med den, hyrt den på DVD och tittat och skrattat och nu kan jag precis vad alla säger när och precis vad som händer men den är lika bra för det. Inte för inte som min coolaste upplevelse på väg till Göteborg i en bil full av superkompisar var när vi åkte förbi Gränna och jag kände igen mig. För där är de faktiskt i Herkules Jonsson och de rutiga polkagrisarna! Ett riktigt mysterium. Se den, vänner, se den!

Såhär inleds temat "jul" av Vanda

Kommentarer
Postat av: Nina

alltså pelle svanslös, dör vad bra det är

2011-12-07 @ 17:18:00
Postat av: Ludwig

Men gud vilken underbar kalender! Herkules Jonssons Storverk alltså! Verkar vara lite brist på julkänsla eventuellt, men stämningen verkar skön.

2011-12-10 @ 11:22:17
Postat av: Vanda

Ja gud, det är bara i sista avsnittet som julen är med typ. Det är mer som en väldigt bra tv-serie sådär i allmänhet!

2011-12-10 @ 14:57:43
Postat av: kai

Och här sitter jag och stirrar förundrat: Körde han verkligen bilen alldeles själv?

2011-12-10 @ 17:00:04
URL: http://pointlessanecdotes.blogspot.com/
Postat av: emil

herkules storverk, det var ju bland det bästa jag sett!

2011-12-17 @ 17:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0