Sånger om Stockholm

Det finns många trubadurer och musiker som sjungit om Stockholm. Det finns ju några väldigt typiska dängor som "Stockholm i mitt hjärta" och "Sakta vi gå genom stan". Lite sönderspelade kanske. Klassiska grejer som Bellman har vi ju också såklart. Men min apseluta favorit av alla de där som låter var och varannan låt utspela sig i hufvudstaden är den rara trubaduren Olle Adolphson. Jag vet inte riktigt varför, men jag bara tycker så himla mycket om hans små visor. Om staden där jag bor. Och han är ju allra bäst live, tycker jag, så om man ska lyssna på någon skiva med honom ska man ta "En stol på Tegnér"- det är så intimt och avskalat och precis lagom. "Gustaf Lindströms visa" är en bra låt som jag brukar tänka på lite surt för mig själv, gärna när jag går förbi Waterfront.



Puss från Vanda

Kommentarer
Postat av: Nina

älskar sånger om stockholm!! men länken funkar inte för mig!

2012-03-11 @ 20:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0