Mansroll och identitet

Hej!

Någonting jag tycker är intressant att diskutera är mäns förhållande till mansrollen. På vilket sätt deras könsidentitet står i relation till den gängse normen av vad som gör en man, och så vidare. Kanske är man hundra procent bekväm i sin mansroll, kanske är det något som skaver, kanske hatar man hela ettiketten eller så är man bara likgiltig. Är det svårt att identifiera sig som man idag? Det finns många sätt att vara man på. Men fortfarande går det inte att komma ifrån samhällets normer.

Egentligen vill jag göra ett större projekt om det här. Fråga mina manliga bekanta om hur de upplever sig själva och sin manlighet. Någonstans ska det ju börja. Jag frågade min vän André, 19 år: "Vilken egenskap, som anses traditionellt manlig, har du svårast att identifiera dig med?".




Han svarade: "Just det faktum att man ska låsa in sig själv, och inte visa känslor... Tror jag."

"Är det det?" svarade jag.

"Det faktumet att mannen bara ska vara hård, grym, vara någon försvarare som bara ska vara en mur. Jag är ingen mur. Så enkelt."

Jag ska göra mitt bästa att hinna fråga de andra männen i mitt liv. Jag ska hålla er uppdaterade! Puss, Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0