Manliga seriehjältar

Hej! Mitt inlägg idag kommer vara ett bloggtips om ett inlägg jag tyckte var väldigt intressant, av Hanna Fridén. Det handlar om hur mäns och kvinnors kroppar porträtteras i klassiska västerländska serier, och vems ideal det är de representerar egentligen. Ett vanligt klagomål på just de här serierna är de omöjliga skönhetsideal som de kvinnliga karaktärerna i serierna får presentera. Det känns rätt sexistiskt och objektifierande.



Nämen vadå? Det är väl inte bara Mary Jane som sitter såhär när hon chillar i soffan med en kopp kaffe?

Ett motargument mot detta brukar alltså vara att mansidealet som förmedlas är minst lika verklighetsfrånvänt och på så sätt lika objektifierande.



Mmm. En sån kropp får man bara efter lite poledancing i sin Bat cave.

Men! Hanna Fridéns poäng är alltså att skillnaden är huruvida det är ett manligt, dvs mäns, ideal, eller kvinnligt, dvs kvinnors skönhetsideal. De är nämligen inte riktigt likadana. Läs inlägget! Jag tyckte det var en intressant utläggning över någonting jag inte riktigt reflekterat över. En ahmenjuste-upplevelse.

Läs! Från Vanda

Kommentarer
Postat av: hanna - happy happy fatgirl

Hanna Fridéns inlägg är så himla bra och sant. Jag började läsa Batman-serier för kanske två år sedan och jäklar i min lilla låda vad jag redan har hunnit reta upp mig över opraktiska outfits och verklighetsfrånvända poser. Harleys Quinns nya outfit efter DC-rebooten höjer mig blodtryck bara jag tänker på det.



Tips på två jättebra tumblrs om ämnet:



http://eschergirls.tumblr.com/

http://maxiandapril.tumblr.com/

2012-03-15 @ 00:13:52
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/
Postat av: Vanda

HAHAHAH DC-REBOOTEN HAHAHH jag dog när jag såg det. Och det här ska liksom vara en MODERN UPPDATERING av de gamla serierna, vad hände där?!

2012-03-15 @ 16:04:59
Postat av: hanna - happy happy fatgirl

Någon ställde in TARDISen lite fel och åkte bakom i tiden istället för framåt. Nej tack, jag vill inte ha en helsida med Catwoman som blir penetrerad av Batman liksom...



2012-03-17 @ 00:29:28
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0