älskade stockholm

Stockholms vintrar är hemskt långa. Allt är mörkt och kallt, blött och hemskt. Ibland känns det lite som att en dementor sitter intill en på bussresan hem. Men vet ni! Då tänker jag på att snart snart kommer gatorna vara torra, fåglarna kommer kvittra när man går hem om nätterna och kyrkogården kommer vara full av snödroppar. Sommarstockholm är det finaste jag vet. Jag ska berätta varför.


Jag älskar sommarstockholm för de mjuka balkongnätterna som aldrig tar slut. Kvällssolen lägger sig över hustaken och när det blir mörkt sätter man upp en ljusslinga och hämtar en filt och innan man vet det är det ljust igen. Fiskmåsar flyger ovanför huset och jag somnar och vaknar till deras läten. Man kan äta middag på Hermans och se ut över djurgården, cykla ner för backen, förbi slussen, mot stadshuset och ett lummigt norr mälarstrand. Västerbron är dubbel för den speglas i vattnet och långholmen ser ut som en broccoli.

Man kan promenera på södermalms smågator, alla hus är krämfärgade och vitabergsparken så grön. Man kan ha en klänning som slutar vid knäna, inga strumbyxor men vita sockor i fina skor. Vattnet är inte varmt men en liten båt- eller bussresa bort är det skärgårdsmiljö och man kan ligga på klippor och titta på fågelägg.

och cykelvägarna är så jävla bra.





Snart vår hörrni!
Puss, Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0