citronkaka

Ni har kanske märkt att jag gillar att baka, så veckans tips är en kaka jag bakade igår!
Vi har för tillfället fett många citroner hemma, så jag googlade fram ett recept på en citronkladdkaka, bytte ut lite ingredienser och ökade mängden citron. Och lade på en glasyr. Resultatet blev åh herregud vilken kaka. Om man gillar citron, vill säga. Receptet innehåller dubbelt så mycket smör som jag brukar ha i en sockerkaka, tycker man att det är en fruktansvärd mängd kan man ta hälften så mycket och blanda i en knapp deciliter mjölk. Men jag vet inte om den blir lika god då!


Receptet kommer här:

2 ägg
2 ½ dl socker
150 g smör/margarin
1 ½ tsk vaniljsocker
en citron, noga tvättad
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
Sätt på ugnen på 150 grader.
Smält smöret . Vispa ägg och socker, blanda i vaniljsocker samt rivet skal och saft från citronen. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten, häll i smöret. Häll smeten i smörad och bröad form och grädda kakan 35-40 minuter, det beror lite på hur stor form som används. Grädda tills den verkar klar, helt enkelt. Ta ut och låt svalna.

Om man vill kan man sen göra en glasyr och smeta på. Det är inte ett måste, men åh så gott! Då blandar man:
Ett paket cream cheese, florsocker och citronsaft. Jag brukar ha kanske en halv deciliter florsocker och saft från en halv ciron. Och elvispa. Men mängden socker och citron beror ju lite på hur man vill att det ska smaka, så smaka av!

Och bre för guds skull inte smeten på kakan innan kakan kallnat. Jag brukar vara för otålig för att vänta och kakan går sönder och glasyren smälter. Dålig idé.

Ja, alltså. Kan inte annat än råda er att baka denna nästa gång ni blir citronsugna!
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0