Favoritord

Hej! Jag har varit lite slö på att blogga minsann. Nu har jag redan länkat om ord som borde finnas på engelska, men kan ju inte låta bli att skriva en lista på svenska ord jag tycker är utmärkta. Kanske finns de inte i SAOL men det är ändå finfina ord som är lagom etablerade. Kanske blir det en liten hyllning till svenska språkets magiska förmåga till att skapa sammansatta ord. Vem vet! Här kommer de. Källor hänvisas där jag kan komma på någon:

Skrufs: Det hörs ju på det vad det betyder. Krafs, smuts, smulor, sånt där man hittar i naveln typ. Används flitigt av mig.

Kioskmongo: Eh ja det hörs nog också. Inte pk att det innehåller "mongo" men det är något charmerande över detta nedsättande uttryck tycker jag. Förlåt!

Rikspucko: Aah, några sådana behöver man alltid. En såndär person som bara skämmer ut hela nationen genom sitt puckoskap.

Gråtrunka: Det hörs ju också, det är när man runkar och gråter på samma gång. Förvånansvärt användbart! Till epitetet "gråt" vill jag gärna nominera ordet "gråtjogga" som en bubblare, myntat av Erik Blåsjö. Aah.

Gladrunka: Började jag använda som en motreaktion till det där himla gråtrunket. Uttrycket "celebratory fap" finns väl redan så svenskan måste få ha sin motsvarighet!

Antiklimax: Det är ju ett riktigt ord. Men väl användbart. "Klimax" är också en bra motreaktion på det. Använd det ofta!

Fnurfla: Benjamins ord för det kvinnliga könsorganet. Kommentarer överflödiga. Det passar perfekt.

Hen: Könsneutralt pronomen. Fantastiskt användbart. Och ni som säger wää kan man inte skriva "han eller hon" istället? Vet ni vad? Det kan man, om man vill! Och om man vill skriva "hen" kan man göra det! Tjoho!

Talla: Brukar jag använda både i betydelsen "stjäla" och "tafsa". Fantastiskt.

Multifunktion: Ett roligt ord att använda om allting som man kan använda till olika saker. Det vill säga allt.

Surdegshipster: Hahahhahaha det är bara roligt för att det finns. Eller fanns. År 2009.

PATRIARKATET: För att det inte kan användas nog ofta! Samma för "könsmaktsordningen". Det kan man skrika på Daglivs om man vill.

Tack och hej, leverpastej, nu ska en annan gå och lyfta på krinolinen och slå en drill osv från vanda

Kommentarer
Postat av: Agnes

Hejhopp,

jag kan inte låta bli att skriva hur mycket jag tycker om när du säger ordet talla. Jag tycker om det för att det ordet får svikt av sin av ordet tallskog, skog, doft, växt, styrka, jord.

Sen så känns det lättare, om än med samma tungt, än att använda slafsiga uttryck som taffsa och snatta (har tröttnat på dem.) Go uttrycket Talla! Go kampen mot Tallning!

2012-04-16 @ 21:53:49
URL: http://agnescandy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0