"I just had sex" genom genusglasögon

Hej vänner! Jag kommer omöjligt kunna skriva detta inlägg utan att känna mig som en glädjedödare, men vafan. Kampen kräver sina offer! En populär youtubedänga är godbiten "I just had sex" av Lonely Island feat. Akon.



Ja... Jag har blandade känslor. Den är ju väldigt rolig och jag gillar hela konceptet. En låt om att man är glad för att man precis haft sex, liksom! Det borde finnas fler sådana! Men genom genusglasögonen kan man hitta några problem med det hela.
1. Textraden "a woman let her put my penis inside of her" är för det första rätt exkluderande, men är det straighta män som sjunger så får de väl sjunga om den sortens sex de föredrar. Inget knasigt där kanske, men redan i den meningen känner vi en doft av gamla könsroller! Vi anar att det var hemskt generöst av den där kvinnan att låta mannen göra sin grej, liksom. Luktar som den gamla goda uppfattningen om att sex män och kvinnor emellan är en uppoffring från hennes sida för hans skull. Vad jag inte känner doften av är ömsesidighet. Minuspoäng!

2. ...Resten av låten är ju bara upprepningar av samma problem, inser jag nu. Med en liten självironisk glimt i ögat antyder den att de verkligen inte var några höjdare i sängen men att de är ödmjukt tacksamma över att ha fått tillåtelse att bonka några livs levande kvinnor. Kvinnor som i det här fallet tycks ses som ett litet uppköp från en hög med gödsel. Ömsesidigheten lyser med sin frånvaro! Det här handlar om den hemskt tråkiga klassiska bilden av kvinnor som "ställer upp". Vad trött jag är på den! Man ska inte "ställa upp" på sex! Man ska ha sex för att det är najs. För alla inblandade.

Jag känner mig humorbefriad som just skrivit det här inlägget. Som inte blev så uttömmande som jag tänkt mig. Men ja ni fattar nog!

Våldtäkt och förspel //Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0