vintagestockholm

Hej läsare!
Jag hade tänkt att jag skulle skriva en vintageguide till stockholm men om på att jag 1. Inte köpt kläder på länge för jag har inte så mycket pengar och jobbar och sover mest och skyndar runt på folkhögskolor 2. Inte har tid att åka runt och fotografera affärer och klänningar, vilket egentligen är sed om man ska skriva ett inlägg av detta slag.

Så det blir en liten guide! Hej hopp!

Vi börjar i vasastan, på upplandsgatan 43, där finns den fantastiska Old Touch. Vet att jag redan nämnt den i ett inlägg, men den tål att påminnas om! Gamla klänningar och blusar och kostymer och hattar och väskor och en himla massa annat som inte är kläder men bra ändå! Spets och porslin och plåtburkar och papiljotter och parfymer.

Vi går ut från old touch och svänger vänster, då hamnar vi på odengatan. Alldeles i närheten, på odengatan 83 ligger Epok. Jag var inne där för första gången för någon månad sen efter att ha gått förbi hundra gånger. Egentligen är nog inte affären så väldigt liten, men det känns ändå lite som när man var barn och kröp i buskar eller gick mellan lakanen som hängde på tork i tvättstugan, för det är kläder överallt. Och det är skitfina kläder. Det är två våningsplan och upp för den lilla spiraltrappan finner man klänningarna. Mysteriet med bevarade klänningar - hade alla storlek 36 för femtio år sedan eller var det just 36:orna som klarade sig? - blir ganska tydligt när man börjar titta närmare på kläderna. Det är, som i många vintageaffärer, väldigt många 34:or och 36:or, men en del större storlekar verkar också finnas.

Vi lämnar vasastan, tar trean mot Kungsholmen, kliver av polhemsgatan. I backen, på hantverkargatan 59 ligger 59 Vintage store, en liten butik men med finfint utbud! Det är i huvudsak damkläder, kanske till och md endast det. Klänningarna är väl utvalda och mycket välbevarade. Priset lite i överkant dock.

Vi tar bussen/skuttar vidare till södermalm för att gå till slussen och Emmaus vintage på Per myndes backe 8, mellan götgatan och Maria Magdalena kyrka. Jag tycker om den för de har hyfsat bra utbud både på herr- och damavdelningen och det är inte så hemskt dyrt. För ett år sen slarvade de bort en klänning jag förälskat mig i och reserverat och det händer att jag tänker på den när jag går dit (den var ärmlös, med vid kjol, från sextiotalet och med blå blommor på vit botten. så jävla fin) men jag är inte bitter ett dugg. På söder finns även bondegatan och Lisa Larssons second hand på nummer 48, på delen som går mellan renstiernas och nytorgsgatan. Även här finns mängder av fina klänningar, det var länge sen jag var där men jag har svårt att tro att det blivit sämre sen jag var där.

Vi kilar vidare till en annan del av söder. Hornsgatan 75 och Judiths second hand. Detta är förmodlingen en av stockholms absolut finaste vintagebutiker. Den är stor och fräsch och har jättefina kläder. Mycket klänningar och kappor. Ett par dörrar bort ligger Herr Judith. När man ändå är i krokarna kan man ju alltid svänga in på zinkens Beyond retro, om man är förtjust i åttio- och nittiotal, vill säga. Det är nämligen i huvudsak amerikanska kläder från den tiden. En del femtio- och sextiotal finns men de är inte lika vanligt förekommande.
Det var mina tips!

Sen finns givetvis stadsmission, myrornas och erikshjälpen på diverse ställen i stockholm och där kan man hitta fina gamla kläder men det är väldigt uppblandat med sånt man inte vill ha. Fördelen med vintagebutiker är att någon annan redan gjort ett urval innan en själv.
Sen måste man minnas att stockholm - och antagligen alla storstäderna - är en klass för sig, här är ju gamla kläder och prylar så himla trendigt och därmed hemskt mycket dyrare än vad de behöver vara. Är ni i en liten stad, kolla röda korsets kupan eller erikshjälpen!! Sjukt billigt och inte lika urplockat. Jag var i bollnäs för två veckor sedan, för att söka till folkhögskolan där. Besökte kupan och köpte herrskor, regnjacka och klänning för en hundralapp. Såatteh.

Oavsett var man letar finns en regel som är ganska viktig att minnas. Att hitta snygga gamla kläder tar tid. Man måste ha mycket tålamod och kolla ofta, det är då man plötsligt hittar något fint!
Lycka till kära ni!
Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0