Loretta Lux

En av mina favoritfotografer kallar sig Loretta Lux. Hon tar underliga, arrangerade barnporträtt som hon sedan redigerar väldigt omsorgsfullt, men ytterst hemlighetsfullt, tills de inte liknar någonting annat jag sett. Själv vägrar hon berätta vad det är hon gör, så man kan bara gissa. Hennes fotografier ser ofta ut som målningar, i hela kompositonen och i strukturen. Väldigt snyggt och fascinerande. Och någonting lite lite obehagligt över alltsammans. Det är så väldigt stelt och pastelligt och inte alls på riktigt fast det är det. (Det finns flera mycket bättre och mer talande recensioner och intervjuer på hemsidan, defintivt läsvärt)







Loretta Lux själv har sagt att hon inte gör porträtt. Avsikten med bilderna är inte att fånga de barnen som står modell, så mycket som att fånga någon sorts idé av barnet som metafor för ett förlorat paradis. Eller någonting ditåt. Jag vet inte om jag egentligen tycker bilderna är vackra, men det är svårt att inte förlora sig i dem när man ser dem. Hon hade en utställning på Kulturhuset år 2009, som jag var på. Jag ångrar att jag inte köpte affischen därifrån. Men läs om henne! Hon verkar minst lika fascinerande och svårgripbar som hennes konst. Allt detta har hon valt själv. Hon tycks som en sådan person som vet precis vad hon gör men håller sina syften för sig själv. Otroligt spännande, hur som helst. Klicka på länken däruppe och läs lite!

Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0