USA:s skeva/dubbla sexualmoral

Hej! Veckans tema är "saker som gör mig arg". När jag var yngre, allra mest mellan att jag var typ nio och tretton, var jag arg nästan hela tiden. Nu blir jag sällan mer än lite irriterad. Det är ganska skönt, för man slipper känna sig sådär outhärdligt frustrerad som man kan göra när man blir arg. Men det finns fortfarande en del saker som gör min så fruktansvärt provocerad. En av dem är den sjuka, sjuka dubbelmoral som råder kring sex i USA. Ett föregångsland på alla möjliga plan, vare sig vi vill eller ej. Men vafan.

I USA kan en film få trettonårsgräns eller högre, upp till sjuttonårsgräns, för att man i någon scen kan skymta ett par nakna kvinnobröst. Exempel: Lost in Translation. Den här sjuttonårsgränsen är samma åldersgräns som filmen The Passion of the Christ fick. Den beskriver Jesus sista tolv timmar i livet, med fokus på och väldigt grafiska skildringar av den tortyr och det våld han utsattes för. Det anses alltså lika skadligt för en tonåring att se ett par nipples som att se en man bli piskad, hånad och korsfäst.
I USA är det upp till skolorna att bestämma om man vill ha sexualundervisning. Det är då obligatoriskt att ta upp "abstinence" dvs avhållsamhet, som den enda 100% säkra metoden mot graviditet och könssjukdomar. Det är också tillåtet att erbjuda enbart "abstinence-only"-undervisning, dvs att hela sexualundervisningen i stort sett går ut på att säga åt eleverna att inte ha sex före äktenskapet.
I USA går oftast inte ens bebisar nakna på badstranden. Det är inte socialt accepterat. Även om det handlar om så små barn att de inte ens kan prata så kopplas nakenhet till sex och skam. Man är rädd för att lämna ut sitt lilla barn till omvärldens blickar. Det handlar inte om att man vill begränsa dem utan att skydda dem. Fint tänkt men...

...Samtidigt som USA måste vara ett av de länder i västvärlden som moraliserar mest kring sex, som fortfarande ser det som något heligt alternativt fult och skamligt, någonting man inte ska prata om, så måste det vara ett av de länder som i möjligaste mån tjoffar in sex överallt. Som hejdlöst bidrar till att sexualisera barn samtidigt som man tutar i dem att sex är fel.

Varifrån kommer de allra flesta "internationella" tv-program, musikvideor och hemsidor vi ser här i Sverige? USA. Varifrån kommer skönhetsidealen? USA. Hur ser vårt skönhetsideal ut? Man ska vara liten, smal och hårlös. En sexig kvinna är tunn med svallande lockar och len hy. Hon kan gärna fnissa lite och bita sig i fingrarna. Fan va sexigt! Åh, jag vet några fler som brukar vara tunna och hårlösa och bita sig i fingrarna och fnissa. De kallas åttaåringar. Tjoho!  Om man börjar titta på reklamaffischer och leta efter typiskt "barnsliga" attribut, poser och miner hos kvinnorna på bild blir man lite mörkrädd. Jag tycker inte det känns långsökt att ju mer den ideala vuxna kvinnan liknar ett barn, desto mer ökar sexualiseringen av just barn. En given konsekvens.

I USA hålls skönhetstävlingar för barn. De sminkas upp och stylas och lär sig trippa fram och vicka på rumpan och fladdra med ögonfransarna. Gigantiska leenden och utmanande poser. Vem är det som lär dem det här? Vilka är det som samtidigt är livrädda att en farlig farlig pedofil ska lägga vantarna på deras älskade lilla blomma? Vilka är det som, samtidigt som de lär sina femåringar hur de ska puta med rumpan för att flirta till sig juryns röster, lär dem att de måste spara sig till äktenskapet?

Vilka är det som gör småbarn till sexobjekt, och samtidigt är livrädda för att de på något sätt ska bli subjekt som tar egna initiativ?

Varför?

Jag blir arg. Så himla himla arg.

Vanda

Kommentarer
Postat av: Emil Sabel

"Hon kan gärna fnissa lite och bita sig i fingrarna. Fan va sexigt! Åh, jag vet några fler som brukar vara tunna och hårlösa och bita sig i fingrarna och fnissa. De kallas åttaåringar. Tjoho! Om man börjar titta på reklamaffischer och leta efter typiskt "barnsliga" attribut, poser och miner hos kvinnorna på bild blir man lite mörkrädd."



oj. intressant. läskigt. Det här har jag verkligen inte alls kopplat ihop!

... just nu så är det en ad ovanför det jag skriver med tre bilder på modeller, varav två av dem har miner och hållning som påminner om ett barn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lolita_(term)

2011-09-19 @ 17:55:19
Postat av: Vanda

Visst är det intressant! Jag ska inte ta åt mig äran för den kopplingen, jag insåg det inte förrän jag såg Jean Kilbournes "Killing us softly" där hon påpekar just det fenomenet. Men what has been seen cannot be unseen!

2011-09-19 @ 18:12:06
Postat av: Nina

Bra! Välskrivet och intressant!

2011-09-20 @ 07:07:47
Postat av: Anonym

hahah och vilken pangtorr kommentar. men jag menar det verkligen!

2011-09-21 @ 21:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0