Krzysztof Kieślowski

God dag. Idag ska jag tipsa om bra filmer!



Kieślowski är en polsk regissör som nog är en av europas bästa. De ni skådar ovan är hans senaste, hans sista. Veronikas dubbelliv handlar om två unga kvinnor, en i polen och en i frankrike. Båda heter Veronika eller Veronique och deras öden korsas på mystiskt vis. Trikoloren är en trilogi, som ni nog listat ut. Filmerna går alltså i trikolorens tema - frihet, jämlikhet och broderskap. Bäst är den blå filmen tycker jag. Den handlar om en kvinna som förlorar sin familj i en olycka. Hennes man var tonsättare och musiken har stor plats i filmen. Musiken i alla Kieślowski-filmer jag sett är väldigt bra. Zbigniew Preisner heter han som skrivit musik till de flesta.
Och fotot sen. Vackrare filmer har jag sällan sett. Se dem tycker jag.





Alltså ja. Nu ska jag nog kolla på film tror jag betsämt.

Puss och trevlig helg,
Nina

Kommentarer
Postat av: Alexandre Fabbri

Trilogin är verkligen en film om anslutningar.

2011-11-21 @ 19:18:43
URL: http://www.weronika.freeserve.co.uk/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0