Veckans tips

Tillåt mig introducera något som ska komma att bli en härlig söndagstradition: Veckans tips!

Den här veckan är det ett boktips. Det är absolut ingen okänd eller ovanlig bok, tvärtom, men högst läsvärd! Jag rekommenderar härmed Det andra könet av Simone de Beauvoir. Det är ingen lätt läsning, utgåvan jag lånat är 881 sidor lång. Författarinnan går igenom kvinnans situation minutiöst ifrån grunden och hänvisar till mängder av inflytelserika författare och forskare. Grundtesen är då att kvinnan ständigt betraktas i jämförelse med mannen, därav titeln. Han ses som det ursprungliga och hon som det avvikande. Allt står i boken! En del av innehållet kan kännas lite daterat. Vi har inte så mycket uttråkade societetsdamer, hemmafruar och flickor som får mens innan de vet vad det är nuförtiden. Men stora delar av innehållet känns nästan beklämmande aktuellt! Vad jag förstått underlättar det lite om man är insatt i existensialismen. Det är mycket prat om trancendens och immanens. Men även om man bara förstår hälften av allt som står får man ändå i sig 440,5 sidor upplysning så det är läsvärt ändå! Jag lärde mig väldigt mycket av att läsa den. Den rekommenderas.

Hälsningar Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0