Så det kan gå

När jag valde att läsa naturvetenskap på gymnasiet hade jag storslagna planer. Det var inte bara det att jag skulle bli klimatforskare och fysiker och forska om fusionskraft och rädda världen. Nej jag hade en tanke om att jag, när mina vänner lämnat naturvetenskapen bakom sig, skulle vara ensam om att fördjupa mig i universums mysterier. Jag skulle vara den som visste hur allt hängde ihop, den som satt på alla svaren. Jag skulle förbluffa och imponera med min kunskap om hur världen fungerar! Folk skulle lyssna förundrat när jag avslöjade alla häpnadsväckande mekanismer som ligger bakom vardagliga fenomen.

Det dröjde ett slag innan jag insåg att mina kompisar hatar naturvetenskap. De vill inte alls veta för de tycker det är skittråkigt. Men då var det för sent att ändra sig.

Kommentarer
Postat av: Nina

jag tyckte alltid du skulle välja bild! fast du inte tycker det är en riktig linje.. men om du sitter på någon spännande kunskap är jag intresserad ändå, hihi

2011-05-06 @ 20:31:25
Postat av: kai

Fast, man kan ju inte utbilda sig bara för att impa på kompisarna. Fattar de inte vad som är vackert här i världen får de skylla sig själva medan man själv kan njuta av Collatz-sekvensen i det komplexa planet: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/CollatzFractal.png

2011-05-08 @ 14:06:45
URL: http://pointlessanecdotes.blogspot.com/
Postat av: Vanda

Pappi: Nej det var inte bara därför såklart! Men jag tänkte att det skulle vara ett plus när det blev jobbigt, hehe. Men ja, sånt kan man njuta av, och det gör jag ibland! Och att det ser så fint ut när man räknar integraler.



Nina: Ja fy fan vad jag önskar nu att jag hade valt det, haha. Får bli folkhögskola för mig!

2011-05-09 @ 14:10:08
Postat av: kai

Måndagens xkcd är också aktuell: http://xkcd.com/896/

2011-05-10 @ 11:37:07
URL: http://pointlessanecdotes.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0