Fem gamla hjärtan i sprit har jag, och en ljus elefant i ett snår

Studenten!
Tolv år till ända. Hur man än har lyckats och vad man än ska ta sig till är det värt att fira. Nina tar studenten imorgon. Jag har redan gjort det. Idag ska jag skriva om den allra allra typiskaste symbolen för detta magnifika avslut: Studentmössan!
Från början för sisådär 150 år sedan signalerade mössan vad för universitet du gick på. Nu betyder den typiska vita skärmmössan att man har slutat gymnasiet. Så kan det gå. Och företag som ABC-gruppen och allt vad de heter tjänar mulltum på mössor med alla tänkbara tillbehör och prylar som champagneskydd och badlakan och kondomer. Puh! Nu ska jag prata om min mössa istället.
Lat som jag är köpte jag min mössa dagen före mösspåtagningen, på Hattbaren på Götgatan. Från skolan fick vi en liten nål att sätta på höger sida om man inte gått "hela vägen" som de kallade det, det vill säga från förskolan till sista året på gymnasiet på samma skola. Det hade ju inte jag dårå. Sedan bjuder traditionen att man skriver fina hälsningar på insidan av varandras mössor! Dock blir ju folk gärna hemskt blödiga på studentdagen så man vet ju inte hur representativa hälsningarna blir för folks egentliga allmänna känslor för en. Men det gör inget för glad blir man! Och jag hoppas Nina får en spännande student imorgon...! Hohiho!
Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0