Vandas söndagsskola för långhåriga

Hallå allihop! Nu är det så här va... att jag har ganska coolt hår. Det är sant! Långt i alla fall. Så idag blir det ett långt söndagstips om hur man kan få långt hår/ta hand om sitt långa hår när man väl har fått det.


Fager bild på hur det kan se ut i blåsväder på Västerbron!

Okej. Nu börjar vi!

1. Klippa.
Hur ska man klippa sig egentligen om man vill ha långt hår? Inte alls, känns ju som det smartaste alternativet! Men så är det ju inte. Det enda som krävs för att man ska kunna få det att växa sådär härligt är en väldigt bra hårkvalitet. Det beror såklart på anlag men man kan hjälpa det på traven! För att håret ska slitas så lite som möjligt och samtidigt växa så mycket som möjligt är regeln: Klipp ofta men bara lite.
Ett vanligt hår växer ungefär en centimeter i månaden. Så jag kör på att toppa håret en centimeter varannan månad. Då är det alltid nyklippt och fräscht i ändarna, men det hinner ändå bli mer än man tar bort!

2. Färga.
Vissa (undertecknad exempelvis) har inte mycket till övers för sin naturliga hårfärg. Vad göra? Bästa svaret om du vill bibehålla en fin hårkvalitet: Färga för bövelen inte!!! Blek det definitivt inte! Allt det där sliter så sjukt mycket på håret. Dock finns det en räddare i nöden: Henna! Det har fördelen att inte slita på håret, och att det inte innehåller så mycket skumt. Henna är helt enkelt någon sorts gräs som man torkar och så kan man färga med det, köpes oftast i pulverform. Nackdelen är att det inte finns så många färger att välja på (vanlig henna färgar alltid rödorange) och att det är i princip permanent. Men vill man vara rödhårig är det perfekt! Det tvättas inte ur och blir dassigt som vanlig hårfärg, och ser lite mer naturligt ut. Många har uttryckt sin förvåning över att jag inte är naturligt rödhårig. Hoho! En till nackdel: Man måste ha det i håret aslänge och det ser ut som bajs. Men ja.

Gammal bild. Jag är bättre på att applicera skiten nu i alla fall!

3. Vårda.

Den gyllene regeln för fantastisk hårvård är egentligen: ha så lite grejer i håret som möjligt. Ingen hårspray eller vax eller sån skit. Och helst ska man tvätta håret utan schampoo. Jag tvättar endast luggen och hårbotten med schampoo och resten med balsam, men folk som är lite mer hardcore kör balsammetoden, som går ut på att enbart använda balsam. Och att tvätta det så sällan som möjligt. Människokroppen är egentligen väldigt bra på att rengöra sig själv, så ju mindre tvål och tjosan man tillför desto bättre! Lady Dahmer har ett asbra inlägg om lite skonsammare metoder för att rengöra håret.

 

4. Styla.

Alltså jag kan ingenting om hur man fixar håret. Jag kan göra en sorts knut. Sen så får det göra lite som det vill. Det har ganska stark vilja! Kämpar liksom emot när man försöker göra någonting med det, haha. Jag har bara ett tips! Om man vill få till en fin hästsvans/knut högt uppe på huvudet kan man få stå och kämpa i oändlighet tills man har ont i armarna. Eller så kan man låta gravitationen göra jobbet. Lägg dig upp och ner på en säng eller något och fånga alltsammans i en snodd när håret ändå är på rätt ställe ovanför huvudet!

Alltså eh. Jag försökte visa! Det var inte så lätt! Men ni fattar va?

 

Så. Nu har jag lärt er allt jag kan! Här finns lite tips om henna och om långt hår i allmänhet.

 

Glad söndag från Vanda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0