Tjohej! Hela folkhemmet snurrar!

Det sveper ett högerspöke över Europa. Frankrike har Front National, Norge Fremskrittspariet, Finland Sannfinländarna, vi har Sverigedemokraterna. Nationalism och högerextremism börjar kännas lite mer rumsrent, lite mer accepterat.

Det där är väl sådant som går upp och ner, antar jag. Jag minns inte Ny Demokrati, det var nog många som var oroliga då, men det blev inte så mycket med det. Ska man oroa sig nu? Ska man vara orolig över att 5,7% röstade främlingsfientligt i förra valet? (Visst finns det många som försöker hävda att SD inte är ett främlingsfientligt parti. Men jag har aldrig sett själva partiet bemöta den kritiken på något som helst övertygande vis. Så jag ser dem som skyldiga tills bevisat oskyldiga) Jag blir illa till mods av deras partiprogram. Jag blir illa till mods av deras attityd, jag blir illa till mods av människor jag trodde att jag kände bättre som vill förklara att det är helt i sin ordning att behandla "pursvenskar" bättre än invandrare.

Hur ska man veta om det här är på väg någonstans eller bara blossat upp lite plötsligt för att sedan försvinna? Ska man vara orolig? Är det en bestående förändring? Varför är de så rädda? Vad är de rädda för? Varför känner människor sig fortfarande så hotade av sånt de inte är bekanta med?

Jag vill tänka att man ska vara stark med båda fötterna på jorden, tänka efter noga och alltid göra det som man tror är rätt. Men om man tycker det är rätt att värdera människor olika? Ska man få göra det då? Jag tycker det känns som någonting rör sig under mig, som ett stort djur som håller på och vakna och vänder sig i sömnen. Det känns som min värld håller på att förändras och jag tycker inte om det. Hur ska man kunna känna sig trygg i ett land där alla inte är välkomna? Jag inser att det här blir svamligt och rörigt. Men jag kan inte riktigt förklara vad jag tänker. Jag minns bara alla gånger jag hört att Förintelsen aldrig skulle ägt rum om man bara hade agerat tidigare. När ska man agera? Är det nu? Och vad kan man göra annat än att rösta mot alla suspekta partier? För att det ska fungera att säga emot måste väl de som protesterar vara i majoritet, eller?

Det känns som man ska göra någonting men jag vet inte vad. Och jag vet att man inte ska vara det men jag är rädd för framtiden, för förändringar som känns i luften. Jag är rädd för vad som händer med Sverige. Folkhemmet gungar.


Tjipp tjopp från Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0