ett 2011 någon annanstans

Vet ni, jag har varit på massa andra ställen än sverige under året som gått! Tänkte berätta lite.

När det var februari var jag i Indien med min familj.


Indien är som indien är. Det är fantastiskt och fruktansvärt och ett myller av allt. Det är färger och svärta och fattigt och rikt och man hatar landet och ändå älskar man det. Eller man, jag. Kan inte riktigt hantera det - ska man kunna hantera det? Jag kan inte låta mig falla ner i den hopplösheten som så mycket av indien är. Måste koppla bort för att andas. När tiggarbarn sliter i min klänningsfåll och allt är så fruktansvärt hjärtskärande och långt borta fast det är rakt framför mina ögon. Och man kan inte gå sönder även om det känns så för man vill ju bara det. För det finns ingen förklaring till varför just jag sitter i ett uppvärmt hus i stockholm och de bor i gatdammet i mumbai när det lika gärna kunde varit tvärtom. Indien kommer som ett slag i magen varje gång. Fast jag tror jag är så förberedd, fast vi tycker vi är så himla medvetna.

Man kunde blogga lite om sin indienresa när man var där också.

Vi kom hem till ett lite varmare stockholm, och med solsken i blick, kokosnötter i magen och svärta i bröstet lät jag vårterminen rulla på.

Sen var det sommar och jag var lite i en by i frankrike
Man tyckte om vin. Jag åt ost och satt på en terass, försökte förstå språket och promenerade över kullar. Jag sjöng i ett kapell, darrande svenska folkvisor. Sen åt vi lite mer ost och tog tåget vidare till schweiz.

Där åt vi ost. Sen lämnade jag familjen och åkte hem.
Men först satt jag på en tågstation och läste och läste.

Mitt tåg kom till slut och jag hamnade i stockholm igen. Efter ett tag bestämde jag min för att lite svensk skärgård skulle sitta fint, och åkte ut till Giselas hus.

Så här kul hade jag det i vattnet.


Sen åkte jag med min bestis till prag. Där åt vi spenatburgare.
Så himla goda spenatburgare.

Vi åt inte bara mat, utan promenerade runt och kollade på coola hus och upplevde vad som nog var årets regnigaste dag. Efter ett tag åkte vi vidare till berlin.

Där fanns en himmel och en vän på en restaurang. Kan klämma in ett berlintips här om ni ska besöka staden! Dear vilken mat.

Det blev höst och en dag i mitten av oktober åkte jag till paris med Patrik, Ylva och Karin!


Där kunde man till exempel äta baguette och crêpes, dricka rödvin, bära basker och promenera på kyrkogårdar, i parker och bokhandlar. Ungefär som en livs levande turistguidebok. Eller töntig film om man så vill. Oavsett vad så var resan alldeles strålande.

Året led mot sitt slut, vintern och mörkret lade sig och i väntan på den första snön flydde jag landet än en gång, med min mor. Vi hamnade i en förort till paris, gick på konstmuseum och umgicks med vänner.

Och marsvin.

Och det, mina kära, är vad jag haft för mig under året som gått! Och jag vet. Man ska inte flyga hit och dit. Nästa år åker jag bara tåg. Eller cykel. Men fint vare! Rekommenderar alla destinationer. Särskilt prag! Den staden överraskade mig verkligen, jättejättefin.

Au revoir, som man tydligen säger på kontinenten.
Nina

pe ess. de första bilderna - indien och sommarresan till frankrike och schweiz - har far min tagit. tack!

Kommentarer
Postat av: Vanda

Du liknar din mamma på bilden från Indien! Och fin hatt :]

2011-12-22 @ 13:46:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0