Årets youtubeklipp

Vänner! Veckans tema är "2011". Jag tänkte sammanfatta året i de allramest utmärkande "viral videos" som florerat på youtube det här året. Brace yourselves, som man säger på memebase. Här kommer de fem klipp som jag tycker kan sammanfatta året, i inbördes ordning:

1. "Friday" med Rebecca Black



2. Nyan cat



3. "Winning" av Songify this, med Charlie Sheen



4. "Fest hos Mange" av Mange Makers



5. "Mördartofflan" av min superkompis Martin.



Friday för att den lärt oss nya saker om mänskligheten. Typ som att man kan bli hotad till livet om man spelar in en banal låt med en töntig musikvideo. Tack världen. Nyan cat för att den på något vackert vis med sina tiotimmarsversioner, dubstepversioner, uppspeedade och smooth jazz-versioner, lyckas sammanfatta hela internetmeme-världens temperament. Testa bara att skriva nyanit.com/ framför url:en på tex den här bloggen. Winning för att den är en fin cocktail av Charlie Sheens galenskap, autotune-trenden, och Schmoyohos största hit (tror jag). Av alla klipp på listan tror jag att det är min favorit. Fest hos Mange för att jag inte vet något annat svenskt youtubeklipp som blivit så mycket av en viral video. 5,7 miljoner visningar i skrivande stund! Och jag som jobbar i grundskolan vet att ingen annan låt sjungs så mycket av standardelever i 10 till 14-årsåldern. Det är stort. Mördartofflan för att detta starka stop motion-epos sammanfattar mitt liv 2011.

Hälsar Vanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0