ett tips en söndag

Jag har skrivit om Paul Auster tidigare, men jag tänker skriva lite mer om honom. Eller om en bok han skrivit, snarare. Alltså. Vilken författare han är. Han är så himla intressant att läsa för hans böcker är så konstiga. De känns fullt normala och precis som vanligt men egentligen är intrigerna så himla overkliga. Men han väver in det på ett snyggt sätt i historien så när man läser tänker man liksom "inga konstigheter här".

Den här gången läser jag "Man in the dark". Den handlar om en man som ligger i en säng på övervåningen hemma hos sin dotter. Han har varit med om en olycka och kan inte göra så mycket. Men han tänker. Han tittar på filmer med sin dotterdotter som just förlorat sin pojkvän. Och så varvas berättelsen om honom med en berättelse om en man som vaknar upp i en grop i Usa, och upptäcker att han är i en parallellvärld till vår. Året är 2007 och 9/11 har inte hänt. Usa är inte i krig med irak, utan i stället med sitt eget land.

Jag har inte läst klart boken än, så jag vet inte hur den slutar. Jag vet inte så mycket mer än det här. Men den är spännande, den är intressant. Den är välskriven. Och det är mannen i sängen som skriver historien om mannen i det andra Usa, för om nätterna ligger han i mörkret och kan inte sova. Och man förstår att det egentligen är berättelsen om hans inre konflikter. Att han maskerar sina dilemman, sina planer på att kanske avsluta livet, i en berättelse om någon annan. Låter någon annan ta besluten. Och ändå inte alls. Och man vill bara fortsätta läsa.
Så det ska jag göra nu. Läs den ni också!

Nina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0