De bästa kärleksskildringarna

Kära församling! Den här veckan går som bekant i kärlekens tecken, och jag tänkte att jag skulle skriva en fin lista över mina favoritskildringar av kärlek. Vi kör!

1. Bästa kärlekslåtarna.
Måste givetvis ha två underkategorier. Glad kärlek och vemodig kärlek. Och det är väl en omöjlig uppgift att komma på den allra allra bästa kärlekslåten med tanke på hur många låtar om kärlek det finns därute i världen. Men jag har två kandidater åtminstone.
1.1 Glad kärlek: Home - Edward Sharpe and the Magnetic Zeros. Finns studioversion på spotify och med väldigt vacker video på youtube. Vet ingen annan låt som har fångat den där sprudlande känslan lika bra. Är lite för nyskild för att lyssna på den utan att vilja hoppa ut genom fönstret, men jag jobbar på det!
1.2 Vemodig kärlek: Till Tomorrow - Don McLean. Här från spotify och här youtube. Känner inte att jag behöver tillägga så mycket. En såndär låt man ska blicka ut genom fönstret till och få en tår i ögonvrån.

2. Bästa boken om kärlek.
Alltså. När jag gick på mellanstadiet läste jag en bok som hette "Georg och Gloria" av Tormod Haugen. Jag har inte läst den sedan dess. Jag minns inte riktigt vad som hände. Men vad jag minns är att jag ärligt talat aldrig blivit så berörd av en kärleksberättelse varken förr eller senare! Jag satt under en trappa och läste den minns jag, storögd och tårögd och jag glömmer aldrig den känslan. Och ja, det är en barnbok.

 

3. Bästa filmen om kärlek. Okej nu syndar jag lite här, för det är ju egentligen en filmatisering av en bok. En ganska töntig filmatisering av en väldigt bra bok. Och visst är det inte de starkaste specialeffekterna. Men det är tamejsjutton den starkaste kärleken! Jag talar förstås om Bröderna Lejonhjärta. Åh... "Du rör inte Skorpan, ditt vidunder!" Den kärleken! Lyssna på musiken och gråt en skvätt!



4. Bästa kärleksparet är inte ett fiktivt par. Utan de jag hittade när jag slökollade på 100 höjdare mitt i natten. Om de varit i min egen ålder hade jag nog blivit lite rädd men de har nått det stadium i livet när det bara är att skita i konventionerna. Och fan vad söta de är!


Åh gudars. Det finns så mycket fint! Och jag inser liksom medan jag skriver att det finns hundra andra låtar och hundra andra filmer och böcker och kärlekspar som är minst lika bra och fina. Men de här får vara med på topplistan åtminstone! Vi kan ha en ny kärleksvecka nästa år!

Peace love and understanding från Vanda

Kommentarer
Postat av: Cykel

Hahaha, ååh, sötaste paret ju!! :D

2011-08-11 @ 20:00:20
URL: http://cykels.blogspot.com
Postat av: Vanda

Jag vet, helt bedårande!

2011-08-11 @ 22:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0